!!! ظلمنا الضباط المرة دى

تنفرد الحب والسلام بعرض هذا الفيديو عن ضابط المرور الذى تحرش بزوجة قاضى كما سمعنا وقرأنا من قبل....ولكن واضح اننا ظلمنا الضباط هذه المرة
ضابط المرور اسمه حازم عفيفى وهو من الضباط المشهود لهم بحسن الخلق والسمعة الطيبة
القصة ليست كما قرأنا عنها -ارجو العلم اننى من البداية لم اقتنع بها حيث اننى اعلم جيدا ان ضباط المرور مختلفين أخلاقيا تماما عن ضباط الشرطة او اخوانا البعدة بتوع امن الدولة ربنا يهدهم.. وانا اعرف من ضباط المرور الكثير ولى اصدقاء منهم - نرجع للقصة
الحقيقة ان زوجة هذا القاضى وهو رئيس محكمة جنايات بالأسكندرية- كانت داخل سيارتها واقفة صف تانى فى تقاطع شارع سوريا مع شارع ابو قير بالأسكندرية وهو شارع معروف عنه ازدحامه الشديد
جاء اليها هذا الضابط طالبا منها التحرك فرفضت فطلب منها الرخص كما هو معتاد ان يحدث فرفضت ايضا وبدأت فى تهديده وأخذت تردد العبارة الشهيرة " انت ما تعرفش انا مين؟ ؟ أنا هوديك فى داهية " ثم اتصلت بزوجها واحضرته وسأتتركم ترون ماذا فعل زوجها المحترم رئيس المحكمة مع الضابط وماذا قال عن وزير الداخلية


أطرف ما فى الموضوع ان هذا الضابط شاب صغير ولسة راجع من أجازة زواجه يعنى لسة عريس جديد وهذا القاضى من الأكيد زوجته كبيرة فى السن مثله...!!! يعنى حكاية التحرش دى غير منطقية بالمرة

Comments

mishoalex said…
بجد انفراد جامد موت نفسي اعرف الحاجات دي بتجبيها ازاي بس مش مهم انتي ليكي طريقتك
ز ماقدرش اقول غير تحيا مصر و تحيا السلطه و النفوذ و مش كل الظباط و لاد كلب
حمد لله علي السلامه ياداليا للمدونه من تاني
Khalid Mostafa said…
فعلاً إنفراد و واعتقد ان التصوير ده مش حتبقي اخرته في Youtube
واكيد حنسمع عن النوضوع ده تاني في وسائل الإعلام
بعض وكلاء النيابة والقضاة زيهم زي بعض ضباط الشرطة ...بيستغلو النفوذ في كل شيء...فتجدي سياراتهم مخالفة في كل شيء إبتداءً من التفييم و النمر المرسومة عن الخطاط وكل شئ .
بس الي عايز افهمه...مين الي كان بيصور ؟؟؟
ولكن انا مش قادر اصدق ان الإنفعال الي القاضي فيه ده ..كله بسبب ان الظابط قال للهانم تحرك العربية
وليه الظابط واقف ساكت ؟؟؟
يمكن حصلت مشادة بين الزوجة و الظابط نتج عنها ان الظابط تطاول عليها ...طبعاً مش شرط يكون تحرش بيها ولكن يمكن تطاول عليها بلفظ ولا حاجه نتيجة إستفزازها ليه
بس انا بصراحة في حياتي مقابلتش ضابط تطاول عليا في الكلام لأنه ببساطه بينفذ قانون واخرها انه يسحب رخصه او يحرر مخالفة
يعني حتي لو تطاول عليها فاكيد بسبب إستفزازها ليه
Bella said…
تسجيل تحفة

ربنا يخلي اللى اخترع كاميرا الموبايلات

نيجي بقى لسعادة القاضي وطريقته العادلة جدا في التعامل مع الامر

الحقيقة كما يوجد ضباط يستغلون منصبهم ويتعاملون مع المواطنين بوقاحة وحقارة فهناك قضاء ورؤساء نيابة يستغلون مناصبهم بنفس الطريقة واكثر

الفساد ينخر عظام الوطن في كل الاماكن

واتفق معك ان عدد كبير من ضباط المرور يختلفون تماما عن باقي ضباط الشرطة

بالامس كنت اسأل ضابط مرور عن شارع وفتحت الاشارة بعد ان وصف لي
وبمنتهي الادب والذوق شاور للسيارات ووقفها حتى نمر

صراحة كان مؤدب جدا وفي قمة الذوق

اما هذا القاضي الرداح فمفروض يتفضح
Anonymous said…
معلش يعنى احنا ما شفناش الموقف من أوله عشان نحكم ان كلامك صح.
و ممكن يكون الظابط كان بيتعامل بالطريقة دى لأنه فعلا غلطان و ممكن يكون كلامك صح
بس أنا مش معاكى انك تحكمى على الموقف من جزء من الموقف بيبان فيه انفعال القاضى.
و عموما مجهود رائع منك
مبدئيا فعلا تستحقي التهنئة على هذا الإنفراد
وثانيا بغض النظر ومهما كان ما فعله الظابط فلا شىء في الوجود يسمح لقاضي بأن يتحول لبلطجي قليل الأدب وياخد حقه بأيده ولسانه
وهو رئيس محكمه أي قاضي كبير متمرس ذو خبرة يفترض فيه تحكم كامل بمشاعره وسلوكياته، وأحترام لقدسية منصبه
وليس التدني لمستوى البلطجيه وصيع الحواري ونسيان أن هناك قانون يعتبر هو الحارس الأول له
فعلا شىء مخجل
Khalid Mostafa said…
شوفي يا داليا اللنك ده :
http://www.amlalommah.net/art_read.asp?id=35136
@mishoalex
ميرسى يا جميل على الكلام الجامد دة كله والله يسلمك ... وانا فعلا معاك ان مش كل الظباط وحشيين فى منهم الكويس وفى منهم اللى ابن... يارب المدونة تفضل دايما عند حسن ظنكم يارب
@Khalid Mostafa
استاذ خالد اولا انا سعيدة جدا بمتابعتك للمدونة ويارب يكون عجبك البوست وميرسى على اللينك بس خد بالك ان تاريخ الموضوع فيه بعد ما انا نشرته ومش جايبين الفيديو كامل زيى يعنى برضه معلش اسمح لى الحب والسلام كان ليها الصدارة والانفراد ولا ايه؟؟ وبالنسبة لموضوع التطاول احب اقولك ان حازم شخصية مؤدبة جدا والموضوع اتصعد وكل الداخلية واقفة معاه والقاضى بالفعل اتوقف عن العمل وجارى التحقيق معاه
@Bella
اولا اشكرك على زيارتك للمدونة واعتقد انها اول مرة تترك فيها تعليق ويارب ما تكونش اخر مرة... ثانيا انت عندك حق فى فكرة ان فى قضاة برضه فاسدين زى مافى ظباط فاسدين وهو دة اللى انا قصدت اوضحه من البوست دة " كل مهنة فيها الكويس والوحش " واعتقد ان فكرة التعميم ساذجة جدا
@Ahmed said
بالرغم من التشكيك الواضح جدا فى كلامك ليا لكن برضه احب اشكرك على زيارتك للمدونة واحب ايضا اوضح لك انى الحمد لله بحاول اجتهد جدا فى اى موضوع قبل ما انشره ومش بكتب اى حاجة غير وانا على ثقة تماما من صحتها والموضوع دة انا عرفت تفاصيل كتير خاصة بيه خلتنى احكم على القاضى من خلالها... والحمد لله القاهرة اليوم اتصلت باللى صور الفيديو وقال مثل ما انا كتبت بالظبط وارجو العلم انى نشرت الموضوع قبل القاهرة اليوم.. فأرجو حسن الظن بى والثقة
@Alexandrian far away
اولا اشكرك على التهنئة ويارب افضل دايما باقدم حاجة تعجبكم... وثانيا انا شايفة ان تفسير ماحدث من القاضىBella هو كما قال
الفساد اصبح ينخر فى عظام الوطن ولعل هذا مؤشر يجعلنا نفكر ترى ما سبب كل هذا الفساد على كل المستويات؟؟ سؤال يحتاج للبحث عن اجابة
لا مش هينفع كدا

ايه الانفردات دى كلها

مرة جواب لايمن نور ومرة فديو حى

اللهم لا حسد

بصراحة انتى مدونة من الاخر

تحياتى

أحمد مصطفى
Khalid Mostafa said…
انا مقصدتش يا داليا انك سرقه الموضوع ...انا قصدت ان الموضوع زي ما قلتلك حيكبر و يتنشر في كل حته وده حاجه كويسه ليكي لأنك كان ليكي السبق
وطبعاً عارف ان تاريخ نشرك قبل تاريخ اللينك .
ولعلمك لسه حنقرأ عنه تاني واكيد العاشرة حتجيب الموضوع ده قريب
Anonymous said…
http://www.who-is-wael-abbas.blogspot.com/
dreamer said…
أعتقد أن المسألة تتعلق بإضطهاد بالطريقة الهرمية...اي أن صغار الشرطة متأثرين بمن يكون اعلى منهم و المنهج الفوضوي الذي يعيشونه
Anonymous said…
جميل
سربرجاء الاطــــلاع وشكرا

http://gamal51.blogspot.com/

http://anameshm3ahom.blogspot.com/2007/12/blog-post_11.html

http://kalam3eal.blogspot.com/2007/12/blog-post.htmlقونى المسلمين فى السعودية وتقاعس عن التضامن معى المسلمين

Popular posts from this blog

شوفتوا المدارس الأمريكانى ؟؟

...... توضيح بسيط